27/7/10

Ζούμε μέσα σε μια μαύρη τρύπα;


Μια όχι απλώς προωθημένη αλλά άκρως επαναστατική θεωρία, η οποία όμως παράλληλα εξάπτει τη φαντασία, διατυπώθηκε από επιστήμονα στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τον Νίκοντεμ Ποπλάβσκι του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα οι μαύρες τρύπες είναι πιθανόν να κρύβουν στο εσωτερικό τους ένα Σύμπαν.Ο επιστήμονας ανέπτυξε τη θεωρία του, μελετώντας την κίνηση των σωματιδίων της ύλης που εισέρχονται μέσα σε μια μαύρη τρύπα. «Μπορεί οι κολοσσιαίες μαύρες τρύπες όπως αυτή στο κέντρο του γαλαξία μας να είναι γέφυρες που οδηγούν σε άλλο Σύμπαν» αναφέρει στη μελέτη του ο επιστήμονας, αφήνοντας έτσι ανοικτό παράθυρο για την πιθανότητα και ο δικός μας κόσμος να βρίσκεται στο εσωτερικό μιας μαύρης τρύπας. Οπως αναφέρει ο Ποπλάβσκι, έμμεση απόδειξη της θεωρίας του είναι η πρόσφατη ανακάλυψη ότι τα σχεδόν αόρατα σωματίδια νετρίνο έχουν την ικανότητα να «μεταλλάσσονται» και έτσι ένα νετρίνο συγκεκριμένου τύπου να μπορεί να μεταβληθεί μόνο του σε κάποιον άλλον τύπο. Σύμφωνα με τον Ποπλάβσκι αυτή η ικανότητα μπορεί να εξηγηθεί από διακυμάνσεις στον χωροχρόνο τις οποίες μπορεί να προκαλέσει μόνο η δραστηριότητα μιας γρήγορα περιστρεφόμενης μαύρης τρύπας. Με τη σειρά τους αυτές οι διακυμάνσεις αποτελούν την επιβεβαίωση της ύπαρξής μας στο εσωτερικό μιας μαύρης τρύπας.Από την άλλη πλευρά, άμεση απόδειξη της θεωρίας και της ύπαρξης συμπάντων μέσα σε μαύρες τρύπες δεν μπορεί να δοθεί। Θα ήταν μάταιο κάποιος να προσπαθήσει να δει αν στο εσωτερικό μιας μαύρης τρύπας υπάρχει σε εξέλιξη η δημιουργία ενός Σύμπαντος. Αυτό, γιατί όσο πλησιάζει σε μια μαύρη τρύπα η απίστευτη βαρυτική έλξη που αναπτύσσεται γύρω της κάνει τον χρόνο να κυλάει ολοένα πιο αργά, με αποτέλεσμα ο παρατηρητής να περιμένει κυριολεκτικά αιώνια να υπάρξει κοσμική δράση και θα παραμένει θεατής τού τίποτε για πάντα.

Πηγή:

Το μεγαλύτερο άστρο του Σύμπαντος


Το μεγαλύτερο άστρο του Σύμπαντος εντόπισε ομάδα αστρονόμων χρησιμοποιώντας το Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο του Νότιου Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου (ΕSΟ) που βρίσκεται στο όρος Παρανάι της Χιλής। Το μεγαλύτερο άστρο που είχε εντοπιστεί ως σήμερα ήταν 100 φορές μεγαλύτερο από τον Ηλιο και οι επιστήμονες εκτιμούσαν ότι το μέγιστο μέγεθος που μπορεί να φτάσει ένα άστρο είναι 150 φορές μεγαλύτερο από αυτό του μητρικού μας άστρου.Η ομάδα, με επικεφαλής τον Πολ Κράουθερ του Πανεπιστημίου του Σέφιλντ στην Αγγλία,
ανακάλυψε ένα άστρο με μάζα περίπου 265 φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ηλίου! Η λαμπρότητα του άστρου είναι δέκα εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ηλίου. Οι ερευνητές μελετούσαν το νεφέλωμα RΜC 137a που βρίσκεται σε απόσταση 165.000 ετών φωτός από εμάς στο Μεγάλο Μαγγελανικό Νέφος, ένας από τους πιο κοντινούς στον δικό μας γαλαξίες. Το νεφέλωμα αποτελεί ένα εργοστάσιο παραγωγής νέων άστρων και οι ερευνητές επικέντρωσαν την προσοχή τους στο πιο λαμπρό εξ αυτών, το οποίο ονόμασαν RΜC 137a1.

Εκπληκτοι διαπίστωσαν το γιγαντιαίο μέγεθός του και μάλιστα αναφέρουν πως όταν το άστρο βρισκόταν σε βρεφική ηλικία, το μέγεθός του ήταν ακόμη μεγαλύτερο, υπολογίζοντας ότι πρέπει να είχε μάζα 320 φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ηλίου. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η νέα γενιά τηλεσκοπίων και ειδικά τα επόμενα διαστημικά τηλεσκόπια που θα τεθούν σε τροχιά γύρω από τη Γη θα εντοπίσουν και άλλα άστρα παρόμοιου ή και ακόμη μεγαλύτερου μεγέθους.


Πηγή:

1/7/10

Οι πρώτες μορφές σύνθετης ζωής πριν από 2,1 δισ. χρόνια

Η αρχή της σύνθετης μορφής ζωής, που σημαίνει εμφάνιση πολυκύτταρων οργανισμών, εκτιμάται τώρα ότι τοποθετείται χρονικά πολύ νωρίτερα απ' ό,τι μέχρι πρόσφατα είχε πιστοποιηθεί, για την ακρίβεια 1,5 δισεκατομμύριο χρόνια πίσω.


Σύμφωνα με νέα μελέτη, τα αποτελέσματα της οποίας φιλοξενούνται στο εξώφυλλο του βρετανικού περιοδικού «Nature», σύνθετες μορφές ζωής, οργανισμοί δηλαδή με πολλά κύτταρα εμφανίστηκαν πριν από 2,1 δισεκατομμύρια χρόνια। Οι πρώτες μορφές ζωής εμφανίστηκαν στη Γη πριν από 3,5 δισεκατομμύρια χρόνια και ήταν μονοκύτταροι οργανισμοί, όπως τα βακτηρίδια. Οπως δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Αμπντεραζάκ ελ Αλμπανί, βασικός συντάκτης της μελέτης, η αρχή της πολυκύτταρης, σύνθετης μορφής ζωής δεν ήταν «πριν από 600 εκατομμύρια χρόνια, αλλά πριν από 2,1 δισεκατομμύρια χρόνια». Με τη διεθνή ομάδα του, ο Αλμπανί ανακάλυψε στην Γκαμπόν περισσότερα από 250 απολιθώματα, που μπορούν να ανατρέψουν την ιστορία των όντων. Απολιθώματα μαρτυρούσαν ήδη τη δημιουργία σύνθετων μορφών ζωής πριν από 600 εκατομμύρια χρόνια, μέχρι την πρόσφατη ανακάλυψη του απολιθώματος Grypania spiralis, που χρονολογείται περίπου πριν από 1,6 δισεκατομμύριο χρόνια και που έως τώρα σηματοδοτούσε με αμφιβολίες τη δημιουργία μιας πιο σύνθετης μορφής ζωής. Οι πρώτοι μονοκύτταροι οργανισμοί και τα σύγχρονα βακτηρίδια αποτελούνται από ένα κύτταρο χωρίς οργανωμένο πυρήνα. Αυτοί είναι οι προκαρυωτικοί οργανισμοί. Οι σύνθετες μορφές ζωής, από τα έντομα ώς τα θηλαστικά, έχουν κύτταρα που ονομάζονται ευκαρυωτικά και έχουν σχηματισμένο πυρήνα.

18/6/10

Το κυνήγι φαντασμάτων προάγει τη γνώση


Ανακάλυψαν ότι το νετρίνο, το σωματίδιο-φάντασμα, όχι μόνο διαθέτει κάποια μάζα αλλά και μεταλλάσσεται. Υστερα από τρία χρόνια συστηματικής μελέτης των δισεκατομμυρίων στοιχειωδών σωματιδίων τα οποία ταξίδευαν με ταχύτητες λίγο μικρότερες από αυτή του φωτός, κατάφεραν να καταγράψουν τη «μετάλλαξη» του πιο φευγαλέου, ανάλαφρου και συνεπώς του πιο άπιαστου συστατικού της ύλης του Σύμπαντος: του νετρίνου।

Η συγκεκριμένη έρευνα ανατρέπει την ευρέως αποδεκτή άποψη ότι αυτά τα «άυλα» στοιχειώδη σωματίδια δεν διέθεταν καθόλου μάζα. Απ' ό,τι φαίνεται, όχι μόνο διαθέτουν μάζα αλλά και μπορούν να μετατρέπονται σε ελαφρώς διαφορετικά μέλη αυτής της αινιγματικής ομάδας στοιχειωδών σωματιδίων. Γεγονός που έχει σοβαρές επιπτώσεις στην επιστήμη της μικροφυσικής: αφ' ενός διαψεύδει μία από τις βασικές παραδοχές του «καθιερωμένου μοντέλου» της σωματιδιακής φυσικής και αφ' ετέρου δημιουργεί νέες προοπτικές στην έρευνα των στοιχειωδών σωματιδίων και της κοσμολογίας.
Η μικροφυσική, δηλαδή η αναζήτηση των στοιχειωδέστερων συστατικών της ύλης και των μεταξύ τους αλληλεπιδράσεων, από την πρώτη στιγμή που διατυπώθηκε αποτέλεσε μια διαρκή πρόκληση για τον κοινό νου. Ηδη από τον 5ο αιώνα π.Χ., όταν ο Λεύκιππος και ο Δημόκριτος τόλμησαν, πρώτοι αυτοί, να διατυπώσουν την ατομική θεωρία, όταν δηλαδή πρότειναν να κατανοήσουμε τον οικείο και ορατό μακροσκοπικό κόσμο που μας περιβάλλει μέσω των ανοίκειων και αόρατων μικροσκοπικών «ατόμων», οι απόψεις τους χλευάστηκαν ή παρανοήθηκαν.
Σήμερα βέβαια θεωρείται από όλους προφανές ότι προϋπόθεση κάθε επιστημονικής εξήγησης των περίπλοκων μακροσκοπικών φαινομένων είναι η σε βάθος κατανόηση των απλούστερων δυνατών -αλλά αόρατων- συστατικών τους στοιχείων. Χρειάστηκαν όμως δύο χιλιάδες χρόνια στην ανθρώπινη σκέψη για να αναγνωρίσει την πραγματική σημασία και κυρίως τη δύναμη των εξηγήσεων του ορατού μέσω του αόρατου· δύο χιλιετίες για να βρει τις κατάλληλες επιστημονικές μεθόδους που θα καθιστούσαν «ορατό» ό,τι μέχρι τότε παρέμενε αόρατο και καλά κρυμμένο.
Τα μυστικά των «φαντασμάτων»
Χάρη στην επινόηση των κατάλληλων θεωρητικών και πειραματικών «εργαλείων» κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα, οι φυσικοί επιστήμονες ανακάλυψαν ότι τα άτομα δεν είναι «άτομα», δηλαδή μη περαιτέρω διαιρέσιμα: μολονότι αποτελούν διακριτά και αναγνωρίσιμα επίπεδα οργάνωσης της ύλης, δεν είναι τα πιο στοιχειώδη και άρα τα αδιαίρετα συστατικά της ύλης. Αντίθετα, αποδείχτηκε ότι και αυτά με τη σειρά τους αποτελούνται από στοιχειωδέστερα δομικά συστατικά.
Ολα τα άτομα, ως γνωστόν, αποτελούνται από έναν πυρήνα (από θετικά φορτισμένα πρωτόνια και από ηλεκτρικά ουδέτερα νετρόνια), ενώ γύρω από τον πυρήνα περιστρέφονται τα αρνητικά φορτισμένα ηλεκτρόνια. Ειδικότερα, τα πρωτόνια και τα νετρόνια (τα λεγόμενα νουκλεόνια), παρ' ότι αποτελούν όντως τα υποατομικά σωματίδια που συνθέτουν τους πυρήνες των ατόμων, εντούτοις δεν είναι ούτε στοιχειώδη ούτε αδιαίρετα.
Πράγματι, μόλις άρχισαν να χρησιμοποιούν στην έρευνα τους πρώτους επιταχυντές, διαπίστωσαν κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα ότι οι πυρήνες όλων των ατόμων προκύπτουν από την ένωση διαφορετικών υποατομικών σωματιδίων. Ανακάλυψαν μάλιστα έναν τόσο μεγάλο αριθμό από νέα «στοιχειώδη» σωματίδια, ώστε άρχισαν να αμφιβάλλουν για το κατά πόσο θα έπρεπε να θεωρούνται όντως «στοιχειώδη» όλα αυτά τα σωματίδια.
Μόλις συνήλθαν από αυτό το σοκ οι φυσικοί προσπάθησαν να βάλουν κάποια τάξη σε αυτόν τον φαινομενικά ατελείωτο αριθμό «στοιχειωδών» σωματιδίων. Και τα κατάφεραν!
Σήμερα γνωρίζουμε ότι κάθε υλικό σώμα στο Σύμπαν προκύπτει από την αλληλεπίδραση δύο μόνο βασικών οικογενειών στοιχειωδών σωματιδίων: των αδρονίων και των λεπτονίων (βλ. Πλαίσιο). Για παράδειγμα, τα νουκλεόνια, δηλαδή το κάθε ένα από τα πρωτόνια και τα νετρόνια που συγκροτούν τον πυρήνα του ατόμου, αποτελείται μόνο από τρία κουάρκ, δηλαδή από στοιχειώδη σωματίδια που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους μέσω ισχυρών πυρηνικών δυνάμεων (όλα τα κουάρκ είναι αδρόνια, από την αρχαιοελληνική λέξη «αδρός», που σημαίνει δυνατός).
Εκτός όμως από τον πυρήνα, υπάρχουν και τα ηλεκτρόνια. Αυτά τα στοιχειώδη σωματίδια ανήκουν στη μεγάλη οικογένεια των λεπτονίων, που περιλαμβάνει όλα τα σωματίδια που δεν είναι κουάρκ, δηλαδή όλα όσα δεν «αισθάνονται» τις ισχυρές πυρηνικές δυνάμεις και αλληλεπιδρούν μόνο μέσω ασθενών πυρηνικών δυνάμεων. Στη μεγάλη οικογένεια των λεπτονίων, εκτός από τα ηλεκτρόνια ανήκουν τα «μυόνια» και τα «ταυ» καθώς και τα τρία είδη νετρίνων. Τα λεπτόνια χωρίζονται σε τρεις υποομάδες: στην πρώτη ομάδα βρίσκουμε τα ηλεκτρόνια και τα ηλεκτρονικά νετρίνα, στη δεύτερη τα μυόνια και τα μυονικά νετρίνα και τέλος τα σωματίδια «ταυ» και τα νετρίνα-ταυ.
Τι στο καλό όμως είναι τα νετρίνα και τι τα χρειαζόμαστε; Η απάντηση σε αυτό το εύλογο ερώτημα δεν είναι καθόλου προφανής. Και αυτό γιατί, όπως και με όλα τα άλλα υποατομικά σωματίδια, η ανάγκη ύπαρξής τους ήταν αρχικά καθαρά υποθετική και εξυπηρετούσε θεωρητικές ανάγκες και μόνο πολύ αργότερα έγινε δυνατή η εμπειρική επιβεβαίωση της ύπαρξής τους.
Κατά τη δεκαετία του 1930 ο μεγάλος Ιταλός ατομικός φυσικός Ενρίκο Φέρμι πρότεινε το όνομα «νετρίνο» (δηλαδή μικρό νετρόνιο) για να περιγράψουμε το αινιγματικό σωματίδιο που προκύπτει από την αυθόρμητη διάσπαση του νετρονίου· τη γνωστή διάσπαση-β, μια θεμελιώδη πυρηνική διεργασία κατά την οποία από ένα ουδέτερο νετρόνιο προκύπτουν δύο υποατομικά σωματίδια: ένα θετικά φορτισμένο πρωτόνιο και ένα αρνητικό ηλεκτρόνιο.
Μελετώντας αυτές τις διασπάσεις-β οι φυσικοί διαπίστωσαν κάτι πολύ παράξενο. Ενώ υπάρχει διατήρηση του συνολικού ηλεκτρικού φορτίου, από ένα ηλεκτρικά ουδέτερο σωματίδιο (νετρόνιο) προκύπτουν δύο: ένα αρνητικό (ηλεκτρόνιο) και ένα θετικό (πρωτόνιο). Δυστυχώς όμως, στα δύο σωματίδια που προέκυπταν από τη διάσπαση-β δεν υπήρχε και διατήρηση της συνολικής ορμής και ενέργειας. Μήπως αυτές οι θεμελιώδεις φυσικές αρχές διατήρησης δεν ισχύουν για τα στοιχειώδη σωματίδια; Η απάντηση σε αυτή την καταστροφική προοπτική ήταν η θεωρητική επινόηση των αόρατων τότε νετρίνων: μόνο η παραδοχή της ύπαρξης τέτοιων «άυλων» σωματιδίων με πιθανά μηδενική μάζα μπορούσε να εγγυηθεί ότι ο μικρόκοσμος διαθέτει μια πολύπλοκη μεν αλλά εν τέλει νομοτελειακή οργάνωση!
Οταν ρώτησαν τον Ενρίκο Φέρμι, λίγο πριν πεθάνει, το 1954, αν πίστευε ότι ήταν εφικτή η ανίχνευση νετρίνων με τα διαθέσιμα τότε τεχνολογικά μέσα, αυτός απάντησε απερίφραστα όχι. Και όμως, ύστερα από δύο χρόνια (το 1956), ο νεαρός φυσικός Κλάιντ Κάουμαν, ο οποίος του είχε υποβάλει αυτό το ερώτημα, κατάφερε να ανιχνεύσει εμπειρικά την παραγωγή νετρίνων.
Ετσι το νετρίνο, το σωματίδιο-φάντασμα, εισήλθε στον κόσμο του παρατηρήσιμου. Ομως, εφόσον υπάρχει πραγματικά, δεν θα πρέπει να έχει κάποια μάζα και να αλληλεπιδρά με τον υπόλοιπο υλικό κόσμο; Σε αυτά τα ενοχλητικά ερωτήματα προσπαθεί να απαντήσει τα τελευταία χρόνια ένα πολύ φιλόδοξο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα, τα πρώτα σημαντικά συμπεράσματα του οποίου έγιναν γνωστά μόλις πριν από δέκα ημέρες.
Μια παγίδα για νετρίνα
Μελετώντας τη συμπεριφορά των πιο ακριβοθώρητων και φευγαλέων συστατικών της ύλης, των νετρίνων, οι ερευνητές του διεθνούς πειράματος «OPERA» διαπίστωσαν ότι αυτά τα «αόρατα» σωματίδια όχι απλώς διαθέτουν κάποια μάζα αλλά και μπορούν να «μεταλλάσσονται» αυθόρμητα: «Είναι σαν να έχεις ένα σκυλί που μπορεί να μετατρέπεται σε γάτα στη διάρκεια ενός περιπάτου», δήλωσε χαρακτηριστικά ένας διευθυντής ερευνών περιγράφοντας, πριν από λίγες ημέρες, τις ανακαλύψεις τους.
Το πρόγραμμα «OPERA» είναι ένα διεθνές πείραμα που πραγματοποιείται στην Ευρώπη και συνίσταται στην εκπομπή μιας πυκνής δέσμης νετρίνων, η οποία παράγεται στον μεγάλο επιταχυντή που βρίσκεται στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Πυρηνικών Ερευνών (CERN) στη Γενεύη. Αφού διασχίσει μια απόσταση 732 χιλιομέτρων μέσα από την οροσειρά των Αλπεων, η δέσμη αυτή φτάνει, μέσα σε 2,4 χιλιοστά του δευτερολέπτου, στο Ιταλικό Ινστιτούτο Πυρηνικής Φυσικής (INFN) του Gran Sasso της Ιταλίας, όπου φιλοξενείται ένας μεγάλος ανιχνευτής νετρίνων. Εκεί βρίσκεται μια γιγάντια «φωτογραφική μηχανή» που ονομάζεται «OPERA-1», ζυγίζει 1,3 τόνους και είναι ειδικά κατασκευασμένη για να «απαθανατίζει» τα νετρίνα που φτάνουν σε αυτή.
Από το CERN εκπέμπονται μόνο μυονικά νετρίνα τα οποία, όπως διαπίστωσαν, αφού διανύσουν ένα μέρος της διαδρομής, υφίστανται μια «ταλάντωση», δηλαδή κατά κάποιο τρόπο «μεταλλάσσονται», ή, όπως λένε οι κβαντικοί φυσικοί, αλλάζουν «γεύση» και από μυονικά νετρίνα μετατρέπονται σε νετρίνα-ταυ! Μέχρι σήμερα από τα δισεκατομμύρια νετρίνα που καταλήγουν στον ανιχνευτή OPERA-1, μόνο ελάχιστα διατηρούν μέχρι τέλους τη νέα τους «ταυτότητα». Και το ίδιο θα πρέπει να συμβαίνει με τα απείρως περισσότερα νετρίνα που παράγονται από τον Ηλιο και σε ελάχιστο χρόνο διανύουν το ηλιακό μας σύστημα.
Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά ότι αν, όπως φαίνεται, τα σωματίδια αυτά μπορούν κατά τη διαδρομή τους να υποστούν ταλαντώσεις, τότε θα πρέπει οπωσδήποτε να έχουν κάποια ελάχιστη, αλλά υπολογίσιμη, μάζα. Συνεπώς χρειάζεται να αναθεωρήσουμε την εσφαλμένη αντίληψη που επικρατούσε μέχρι σήμερα στο «καθιερωμένο μοντέλο», ότι δηλαδή τα νετρίνα δεν έχουν μάζα.
Το γεγονός ότι αυτά τα αινιγματικά σωματίδια μπορούν να υφίστανται τέτοιες κβαντικές ταλαντώσεις και να μεταμορφώνονται όπως οι χαμαιλέοντες έχει γεννήσει σε κάποιους θεωρητικούς φυσικούς την ελπίδα ότι ίσως τα νετρίνα να είναι οι ιδανικοί υποψήφιοι που συγκροτούν τη λεγόμενη «σκοτεινή ύλη», μια εντελώς αόρατη μορφή ύλης που, όπως αποκαλύφθηκε τα τελευταία χρόνια, καλύπτει μεγάλο μέρος -ίσως το 96%- της συνολικής ύλης του σύμπαντος.
Εξάλλου, υποστηρίζουν αυτοί οι ερευνητές, τα νετρίνα είναι τα πιο μικρά ή φευγαλέα στοιχειώδη σωματίδια αλλά και τα πιο πολυάριθμα μετά τα φωτόνια, τα άλλα αόρατα σωματίδια που μεταφέρουν το φως σε ολόκληρο το Σύμπαν। Και μάλιστα ο συνολικός αριθμός τους είναι τόσο μεγάλος, ώστε, μολονότι σπανίως αλληλεπιδρούν με τη γνωστή μας ύλη, αποκλείεται να μην έχουν επηρεάσει και να εξακολουθούν να επηρεάζουν τη δομή και κυρίως την εξέλιξη του Σύμπαντος.

Ο σούπερ ωκεανός του Άρη


Δύο νέες μελέτες επιβεβαιώνουν παλαιότερες, οι οποίες καταγράφουν την ύπαρξη νερού σε υγρή μορφή στην επιφάνεια του Αρη στο μακρινό παρελθόν.

Εικόνες από τα διαστημικά σκάφη και κυρίως από τους εξερευνητικούς δορυφόρους που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από αυτόν τα τελευταία χρόνια αποκάλυψαν την παρουσία χιλιάδων καναλιών, τα οποία πιθανώς είναι αποξηραμένοι ποταμοί που διέτρεχαν κάποτε τον κόκκινο πλανήτη। Ορισμένοι επιστήμονες διατηρούν επιφυλάξεις αναφέροντας ότι τα κανάλια μπορεί να είναι προϊόντα άλλων γεωλογικών διεργασιών, όπως ροές λάβας। Ο κ। Μπράιν Χάινεκ, καθηγητής Γεωλογίας στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο, εντόπισε περί τις 40 χιλιάδες κοιλάδες με τέτοια κανάλια। Στη συνέχεια συνεργάστηκε με συναδέλφους του από το πανεπιστήμιο όπου διδάσκει και απομόνωσαν 52 περιοχές, οι οποίες, όπως υποστηρίζουν, ήταν δέλτα ποταμών στο παρελθόν. Σύμφωνα με τους ερευνητές όλες αυτές οι περιοχές στην ουσία αποτελούσαν την ακτογραμμή ενός γιγαντιαίου ωκεανού πριν από περίπου 3,5 δισ. έτη. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι κάλυπτε ολόκληρο το βόρειο ημισφαίριο του Αρη (36% της επιφάνειάς του). Υπολόγισαν ότι περιείχε δέκα φορές περισσότερο νερό από όσο διαθέτουν όλοι μαζί οι ωκεανοί της Γης, περί τα 125 εκατομμύρια κυβικά χιλιόμετρα νερού. Οπως είναι ευνόητο, σε έναν πλανήτη με τόσο νερό αλλά και πολύ πιο ήπιες ατμοσφαιρικές συνθήκες από τις σημερινές οι δύο έρευνες αναζωπυρώνουν τις συζητήσεις για την ύπαρξη ζωής στον Αρη.

Πηγή: